تحصیل مال از طریق نامشروع

چهارشنبه 24 شهريور 1400
10:08
a

جرم تحصیل مال از طریق نامشروع و تأمل در قانون اساسی

با توجه به اهمیت این جرم و خطراتی که از این طریق، متوجه اموال و دارایی های افراد می شود، قانونگذار در قانون اساسی به عنوان مهمترین سند قانونی کشور به آن پرداخته است. و تلاش کرده تا جنبه های اصلی این جرم را روشن کند، تا به وسیله آن از سوءاستفاده مالی و کلاهبرداری جلوگیری به عمل آورد. در اصل 49 قانون اساسی کشور آمده است که:
دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس‌، سرقت‌، قمار، سوء استفاده از موقوفات‌، سوء استفاده از مقاطعه‌کاری ها و معاملات دولتی‌، فروش زمین های ‌موات و مباحات اصلی‌، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت ‌معلوم ‌نبودن او به بیت‌المال بدهد، این حکم باید با رسیدگی و تحقیق ‌و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود”.
همانطور که در این اصل قانونی دیده می شود مصادیق مختلفی از تحصیل مال از طریق نامشروع آورده شده و شمول آن مشخص گردیده است.

جرم تحصیل مال از طریق نامشروع چه مجازاتی را به دنبال دارد؟

اولین اقدام قضایی بعد از اثبات مجرمیت و وقوع جرم رد مال به مال باخته است. برگرداندن مال غیر مشروع از اموال و دارایی های مجرم که به ناحق آنها را گرد آورده می تواند مجازات مناسبی، در جهت احقاق حق زیان دیده باشد.
مقرر داشتن حبس به مدت سه ماه تا دوسال از دیگر مجازات هایی است، که قانونگذار در نظر داشته، و با توجه به شدت جرم و گستردگی آن و در مواقعی جریمه دار کردن افکار عمومی میزان حبس در شدید ترین حالت ممکن که قانونگذار اجازه داده است، تعیین خواهد شد.
جریمه نقدی یکی دیگر از مجازات هایی است، که مجرم باید معادل دو برابر مالی که از طریق نامشروع به دست آورده را پرداخت نماید.
همانطور که ملاحظه می شود، قانونگذار تلاش کرده است که با تعیین انواع مجازات، ممنوعیت لازم را درباره تحصیل مال از طریق نامشروع را به عمل آورد. افراد می توانند با کمک بهترین وکیل کیفری اینگونه از پرونده ها را پیگیری ، و علیه متهمیمی که با کلاهبرداری و رفتار متقلبانه اقدام به جمع آوری اموال دیگر می کنند، به دادخواهی بپردازند.

بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات مرتکبین جرم تحصیل مال از طریق نامشروع، علاوه بر رد مال، سه ماه تا دو سال زندان و یا جریمه نقدی معادل دوبرابر مال تحصیل شده است.


[ بازدید : 6 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله سایت عالمشاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]