خیانت در امانت

سه شنبه 23 شهريور 1400
17:59
a


طمع ورزی و نادیده گرفتن وجدان باعث می شود، برخی افراد دست به اقداماتی بزنند که نتیجه آن جرم انگاشتن آن از جانب قانون گذار و پیش آمدن جرم خیانت در امانت است. این جرم از مواردی است که می بایست نمود بیرونی پیدا کند، و نتیجه آن به طور آشکار دیده شود.

افراد با تکیه بر اعتمادی که در جامعه وجود دارد، اموال خود را به دیگری می سپارند، خیانت کردن در امانت، به غیر از وارد کردن ضرر و زیان به صاحب مال، موجب از بین رفتن اعتماد و حسن نیت در جامعه می شود، بنابراین نیاز است که قانونگذار به طور دقیق درباره این گونه رفتارها تصمیم گیری نماید، و مجازات متناسب با آن را در نظر بگیرد، تا از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

خیانت در امانت در قانون مجازات

خیانت به رفتاری گفته می شود، که تعهد و حسن نیت میان افراد را نادیده گرفته و نقص عهد و پیمان شکنی اتفاق بیفتد. امانت نیز به هر چیزی که مالیت داشته باشد و نزد صاحب‌ مال ارزشمند محسوب شود، می گویند. صاحب مال با تعهد زبانی یا تحت یکی از عقود امانی و یا به حکم قانون اموال خود را به دیگری می سپارد و افراط و تفریط درباره آن خیانت در امانت گفته می شود.

در قانون مجازات اسلامی با این عبارت جرمی تعریف نشده است. اما با بررسی ماده 673 و 674 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 مصادیق این جرم استخراج می شود.

ماده 673 بیان می‌دارد که:

هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست‌آورده سوء‌استفاده نماید به یک تا سه سال حبس‌ محکوم خواهد شد.»

در این ماده عبارت سوء استفاده نماید، اشاره وقوع این جرم و تهدید مالی دارد که به عنوان امانت نزد دیگری سپرده شده است. همچنین در ماده 674 این قانون آمده است که:

هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد، و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.»

قانونگذار تلاش کرده با مطرح کردن مصادیقی از این جرم برخی از روش های خیانت در امانت را بیان کند، و از طرفی بیان ماده به گونه ای نباشد که ورود رفتارهای خائنانه دیگر به دایره این جرم را محدود کند.


[ بازدید : 7 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله سایت عالمشاه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]